Ajattelin kertoa tilannetiedon miten kokeilu on sujunut. Viime kirjoituskerrasta on sentään kuukausi aikaa...
Alkuun tilanne oli aika hankala. Olin tottunut siihen, että pesen joka päivä hiukset, koska näin päänahka pysyi kunnossa. Jo yhden päivän jättäminen väliin aiheutti kutinaa ja toisaalta huomasin, että hiukset näyttivät ja tuntuivat likaisilta. Pesin hiuksia 2 kertaa viikossa soodalla tai kerran OleHyvällä kahden ensimmäisen viikon ajan. Sen jälkeen pesukertoja sai vähentää yhdellä. Taas mentiin eteenpäin pari viikkoa ihan hyvin. Sitten kuitenkin tuli jokin ihme reaktio ja päänahka ärtyi voimakkaasti. (Luulen, että se liittyi pidempään saunomiseen.) Pesin tämän jälkeen parina peräkkäisenä päivänä hiukset soodalla ja niin tilanne rauhoittui. Sen jälkeen olen voinut olla pesemättä hiuksia jo viikon ajan.
Tämä vesipesun ongelmana on mun mielestä kuitenkin se, että hajut eivät poistu hiuksista. Esim. savusaunakäynnin jälkeen hiukset haisivat savulta 3-4 päivää (vaikka toisaalta ei savun hajussa mitään vikaa ole). Olin tänään liikaa tupakoivan ihmisen seurassa ja siksi tänään oli ihan pakko pestä hiukset. Tupakanhajusta kun en halua kärsiä yhtään ylimääräistä hetkeä. Ja olipa muuten tuossa aiemmin sellainenkin tilanne, että tein hiontatyötä remontoitavassa asunnossa ja sen seurauksena pölyä oli ihan joka paikassa. Vesipesu ei ihan puhdistanut hiuksia ja siksi ne oli aika "jäykät". Jos positiivista tästä hakee, niin hiusten muotoilu onnistui helposti.
Tilanne siis pesemättömyyden suhteen on se, että nyt olen voinut olla maksimissaan viikon pesemättä. Ja päänahka voi oikein hyvin. Olen jo saavuttanut tällä kokeilulla sen mitä halusinkin. Nyt vaan jatkan eteenpäin tähän malliin!