Luomufoorumi

Turun yliopiston Luomupiiri Ry:n jäsenille ja kaikille luomusta kiinnostuneille tarkoitettu keskustelupalsta
Tänään on 05.09.2010 11:21

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Hyvät tuotteet hiustenpesuun ja hyvä itseruskettava?
ViestiLähetetty: 03.04.2009 17:51 
Poissa

En tiedä sopisiko sinulle kaikkein ekologisin hiustenpesuaine: vesi! Yritän itse päästä shampoosta aivan kokonaan (sain innoitusta asiaan täältä: http://luomulaakso.blogspot.com/) Nyt pesen alkuun ruokasoodalla ja huuhtelen omenaviinietikalla, lopulta pitäisi riittää vesi. Googlaamalla hakusanaa no poo löytyy ohjeita eri kielillä.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Hyvät tuotteet hiustenpesuun ja hyvä itseruskettava?
ViestiLähetetty: 02.12.2009 13:45 
Poissa

luolanainen kirjoitti:
En tiedä sopisiko sinulle kaikkein ekologisin hiustenpesuaine: vesi! Yritän itse päästä shampoosta aivan kokonaan (sain innoitusta asiaan täältä: http://luomulaakso.blogspot.com/) Nyt pesen alkuun ruokasoodalla ja huuhtelen omenaviinietikalla, lopulta pitäisi riittää vesi. Googlaamalla hakusanaa no poo löytyy ohjeita eri kielillä.

Oon tuumaillut, että mun päänahka ehkä voisi paremmin jos siihen ei laittais mitään aineita ja siksi yritän päästä shampoosta kokonaan eroon. 15 vuoden ajan olen kokeillut kaikenlaisia shampoita, mutta ei niistä mikään tunnu auttavan. (Hiusten poisleikkaus helpottaa...) Nyt siis kokeilen soodaa pesuaineena ja huuhtelen sitruunamehulla/etikalla. Katsotaan onnistuuko ja helpottaako päänahan jatkuva kutina.

Profiili  

Viestin otsikko: Hiusten pesu ilman shampoota
ViestiLähetetty: 10.01.2010 19:38 
Poissa

Avasin tälle oman viestiketjun. Ylläolevat viestit siirretty hiustenpesuketjusta

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Hiusten pesu ilman shampoota
ViestiLähetetty: 10.01.2010 19:59 
Poissa

Ajattelin kertoa tilannetiedon miten kokeilu on sujunut. Viime kirjoituskerrasta on sentään kuukausi aikaa...
Alkuun tilanne oli aika hankala. Olin tottunut siihen, että pesen joka päivä hiukset, koska näin päänahka pysyi kunnossa. Jo yhden päivän jättäminen väliin aiheutti kutinaa ja toisaalta huomasin, että hiukset näyttivät ja tuntuivat likaisilta. Pesin hiuksia 2 kertaa viikossa soodalla tai kerran OleHyvällä kahden ensimmäisen viikon ajan. Sen jälkeen pesukertoja sai vähentää yhdellä. Taas mentiin eteenpäin pari viikkoa ihan hyvin. Sitten kuitenkin tuli jokin ihme reaktio ja päänahka ärtyi voimakkaasti. (Luulen, että se liittyi pidempään saunomiseen.) Pesin tämän jälkeen parina peräkkäisenä päivänä hiukset soodalla ja niin tilanne rauhoittui. Sen jälkeen olen voinut olla pesemättä hiuksia jo viikon ajan.

Tämä vesipesun ongelmana on mun mielestä kuitenkin se, että hajut eivät poistu hiuksista. Esim. savusaunakäynnin jälkeen hiukset haisivat savulta 3-4 päivää (vaikka toisaalta ei savun hajussa mitään vikaa ole). Olin tänään liikaa tupakoivan ihmisen seurassa ja siksi tänään oli ihan pakko pestä hiukset. Tupakanhajusta kun en halua kärsiä yhtään ylimääräistä hetkeä. Ja olipa muuten tuossa aiemmin sellainenkin tilanne, että tein hiontatyötä remontoitavassa asunnossa ja sen seurauksena pölyä oli ihan joka paikassa. Vesipesu ei ihan puhdistanut hiuksia ja siksi ne oli aika "jäykät". Jos positiivista tästä hakee, niin hiusten muotoilu onnistui helposti. ;)

Tilanne siis pesemättömyyden suhteen on se, että nyt olen voinut olla maksimissaan viikon pesemättä. Ja päänahka voi oikein hyvin. Olen jo saavuttanut tällä kokeilulla sen mitä halusinkin. Nyt vaan jatkan eteenpäin tähän malliin!

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Hiusten pesu ilman shampoota
ViestiLähetetty: 23.02.2010 18:41 
Poissa

Minäkin olen jonkin aikaa harrastanut tuota soodapesua. Se toimii ihan ok, mutta minulle semmoinen kotimainen, kolmen litran kanistereissa marketissa myytävä vaaleanpunainen tai vihreä nestesaippua on vielä parempaa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia